המידע בבלוג זה נועד להגביר את המודעות על רפואה טבעית, ואיננו מהווה תחליף לאבחנה או לטיפול רפואי אישי

יום ראשון, 25 באוקטובר 2015

אינג'רה

בשיטוטנו אחר מזון מהיר ובריא בתל-אביב, הגענו לתחנה המרכזית הישנה, שם ישנן מסעדות פועלים קטנות של אריתראים. נכנסנו לאחת מהן, לא הבנו מילה מהתפריט, אבל הזמנו אינג'רה ועליה תבשילים טבעוניים. נפעמנו מהריחות, הטעמים, התבלינים, ובייחוד מדרך האכילה, בה האינג'רה היא הצלחת, ועליה מוגש המזון, וכמובן האכילה עם הידיים...תענוג לפה ולעיניים. יצאנו מהמסעדה דשנים ושבעים, והתחלתי לחקור אודות האינג'רה!

רבים מאיתנו שמעו עליה מהמטבח האתיופי המסורתי. עושים אותה מקמח טף, כהה או בהיר (שני זנים שונים, לא כמו בקמח חיטה בהיר וכהה), דגן קטנטן, שמגודל באתיופיה. בדגן זה אין גלוטן, והוא עשיר מאוד ברכיבים תזונתיים, כחומצות אמינו חיוניות, מינרלים ועוד. חיפשתי אחר הקמח בחנויות טבע, שם הוא נמכר באריזה קטנטנה, שאלתי בחנויות תבלינים, שרובן לא מחזיקות בקמח טף. רק יחידי סגולה מכירים את החנות המקומית הנסתרת, בכל קהילה אתיופית, שם יש שפע בריאות על המדפים...שעורה, אפונה צהובה, קמח חומוס, פשתן, תבלינים מיוחדים מאתיופיה, ועוד. כמה קילוגרמים של קמח טף כהה ובהיר, קצת חילבה ואצתי לביתי להתחיל בהכנות.

פשפשתי באתרים שונים, ראיתי סרטונים ביוטיוב, ובכולם מצאתי מידע חלקי בלבד על הכנת האינג'רה. שאלתי נשים אתיופיות ברחוב...ערבבתי את כל המידע, והרי לפניכם הדרך המושלמת להכנת אינג'רה, קלה, טעימה ובריאה!

מצרכים:
קמח טף (אני משתמשת בכהה ובבהיר...ניסיתי את שניהם וזה השילוב המושלם)
חילבה טחונה לאבקה
שמרים יבשים
מים 

לעבודה...
שמים בקערה שש כוסות קמח טף (חצי כהה וחצי בהיר), מעט אבקת חילבה ומעט שמרים יבשים. מוסיפים מים בהדרגה (לפי העין) ולשים עד ליצירת עיסת בוץ חולית ובצקית. כל התהליך נעשה עם הידיים בהרבה אהבה וריכוז...לשים ומועכים כל גוש שלא הופרד, עד ליצירת עיסה אחידה. מעבירים את העיסה לכלי סגור, זורים מעט מים למעלה, כדי שהעיסה לא תתייבש, ומשאירים בחוץ.

למחרת, מערבבים את העיסה (כן שוב רק עם הידיים), מוסיפים מים בהדרגה, עד ליצירת בלילה דלילה (כמו מרקם של בלינצ'ס). הבלילה שוב צריכה להיות אחידה וללא גושים. משאירים בחוץ ליום נוסף.

ביום הבא, מוצאים עם כף את הנוזל האפור שמצטבר בחלק העליון של הבלילה (זה מידע סודי שקיבלתי מאשה אתיופית בקרית-גת ואשר לא מפורסם באינטרנט), מערבבים את הבלילה, ומכינים את המחבת לקראת האינג'רה.

לצורך ההכנה משתמשים במחבת טפלון (כן זה לא הכי בריא, אבל משתדלים לא לשרוט ולעבוד עם כף עץ). שמים מעט שמן זית, מנגבים עם נייר, שמים מעט מים ושוב מנגבים. מדליקים את הגז ומחממים את המחבת.

שופכים לקנקן כמות קטנה מהבלילה, ובתנועת סיבובית, מבחוץ לפנים המחבת שופכים בזהירות את בלילת האינג'רה. משטחים את הבלילה שתהיה אחידה על כל המחבת, מחכים עד ש-3/4 מהבלילה תתמלא בבועות, ואז מכסים. מחכים מספר דקות, הבלילה הופכת לבצק ריחני ודביק, מכבים את האש, ומעבירים בעדינות את האינג'רה לצלחת, להתקרר מעט.

מוסיפים במרכז האינג'רה, תבשיל טבעוני טעים, שהכנו מראש, מתפו"א, ירקות, עדשים והרבה תבלינים, אפשר גם סלט ירקות ליד. מברכים את אימא אדמה על כל הטוב והשפע שנתנה לנו, ואוכלים בתיאבון רב, עם הידיים!

מאכסנים את שאר הבלילה במקרר ומכינים לנו אינג'רה טרייה בכל פעם מחדש. אפשר גם להכין מספר אינג'רות ליום-יומיים, ולהחיות אותן לפני הארוחה, בחימום התבשיל במאדה. כאשר נשארת לנו מעט בלילה, מוסיפים לה שוב, הפעם רק קמח טף, עם מים במידה מספקת, ולשים עד ליצירת בלילה חדשה. משאירים בחוץ ללילה. בבוקר מערבבים, ויש לנו בלילת אינג'רה חדשה, הפעם ללא צורך בהוספת שמרים...נוצרה לנו מחמצת לאינג'רות רבות לעתיד!

בתיאבון!!!

מה שמיוחד באינג'רה זה שהיא מאוד קלה לעיכול, לא מנפחת את הבטן (כמו פיתה מקמח חיטה...אפילו אם הוא מלא), ומשאירה תחושת שובע לאורך שעות ארוכות. ממליצים לערבב עם קמח הטף גם קמח שעורה או סורגום, לא ניסיתי, אבל גם זו יכולה להיות אופציה טובה (אך עם גלוטן). 

אין כמו האוכל המסורתי הבריא של פעם, ללא תוספת חומרים משמרים, מתפיחים, כל מיני E לא מוכרים, צבעי מאכל וכימיקלים אחרים. להתחבר לטבע זה פשוט...חפשו אחר הפשטות!!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה