המידע בבלוג זה נועד להגביר את המודעות על רפואה טבעית, ואיננו מהווה תחליף לאבחנה או לטיפול רפואי אישי

יום שני, 14 בדצמבר 2009

אל שיח עלי

לאחר מסע ארוך של מספר חודשים בהם למדתי על הרפואה השמאנית מאינדיאנים בקנדה, החלטתי לשוב לארץ ולחקור את הרפואה העממית המקומית. לצערי, מספר המרפאים עממיים שנותר בארץ הוא לא רב, ואין מי שירצה במשפחתם ללמוד את רזי הרפואה העממית וללכת בדרך אבותיו. ביום חמישי נפגשתי עם השיח עלי מדיר-חנא. בדואי סורי בן 71, אשר למד את רזי הרפואה מאביו וסבתו לפני כארבעים שנה. עלי מכיר היטב את הגבעות מהם הוא אוסף את צמחי הבר והוא גם מרפא עם "ג'ינים" (שדים). מסתבר, כי מרפאים מקומיים רבים עוסקים בריפוי עם שדים וצמחים והתופעה כלל לא נדירה. עלי מספר, כי ניתן לראות את השדים רק בחושך וכי הם לובשים צורת אדם. מסופר על רבי יעקב ואזנה שהיה מרפא גדול וחשוב במרוקו ואשר התחתן עם ג'ינית ואף הביא עימה ילדים (כן כן זה לא בידיוני..."ללא מצרים-חייו ומותו של רבי יעקב ואזנה"/ פרופ' יורם בילו). עלי מכיר מישהו מהכפר שהתחתן עם ג'ינית והוא גר עמה בהרים. עלי מחלק את הג'ינים לטובים ולרעים (למרפאים ולמזיקים) והוא עובד רק עם הטובים, כי הוא נגד כל מה שפוגע באחר. עלי מצהיר, כי בסוף ימיך אתה נשפט על כל המעשים שעשית ואתה לא לוקח איתך שום דבר שהשגת בחייך הארציים...

שיטת חיזוי והסרת "עין הרע" נפוצה היא שיטת העופרת. עלי אוסף עופרת מרשתות דייגים ישנות (מתחת למים על פי היהדות לא שולטת עליך "עין הרע"). את העופרת הוא מתיך בסיר על האש ושופך אותה לגיגית עם מים, בה מוטבלות רגליי המטופל. כאשר העופרת מתקררת היא תופסת צורה המראה את מקור הבעיה או החסימה. במרוקו השיטה מאוד נפוצה ואף במגזר החרדי משתמשים בעופרת לביטול "עין הרע". בתיק ישן שעלי קיבל בירושה מסבתו, הוא מחזיק דף מצולם של קמע ובו נומורולוגיה קבלית באותיות ערביות, אותו הוא נותן לאישה שמקשה ללדת. עלי מסוגל לעזור לנשים להכנס להיריון, גם אם 20 שנה לא היו להן ילדים. הוא טוען, כי תמיד הבעיה היא אצל הנשים, כאשר האישה בילדותה פחדה מהחושך. שאלתי את עלי מה הוא נותן למטופל שסובל מנדודי שינה. מרוקאים נוהגים לשים סכין ברזל עם מלח מתחת לכרית להגנה משידים ותוניסאים שמים ענף רוזמרין. עלי אומר שמספיקה חתיכת לחם קטנה מתחת לכר והשינה תהיה עריבה באותו הלילה (לחם=מלח בסיכול אותיות).

לעלי ידע נרחב על שימוש בצמחי ההר לרפואה וגם למאכל. עלי בעל חזות בריאה ונראה צעיר לגילו. הוא מקפיד על תזונה ייחודית כאשר כל מה שהוא אוכל גדל בר, הן צמחים והן בעלי חיים. עלי ממליץ לא לאכול בעלי חיים שגדלים במכלאות כבקר או עופות תעשייתיים, אשר גדלים בצורה מלאכותית ומקבלים תרופות. עלי משבח בשתיית חלב עזים ואכילת דגים שגדלים בטבע. הוא פותח בשיחה קולחת על נוסחה סודית של 50 צמחים לטיפול בכל בעייה ובמיוחד בסוכרת. לסוכרתיים מותר לאכול דבש חרובים ודבש דבורים מפרחי בר מעורב בקינמון, כך עלי טוען. הוא מוסיף כי אלמוות הכסף טוב לטיפול באבנים בכליות וכי לעיניים אדומות לוקחים עלה צעיר של סברס (ללא קוצים) ועם הנוזל הפנימי של העלה "כוחלים" את העין. את פרחי הסברס אוספים בעונה לטיפול בפרוסטטה וכי האלוורה היא הטיפול היעיל ביותר לחתכים ולכוויות. לחיזוק כח הגברא משתמשים בזלזלת הקנוקנות (מטפס עם פריחה לבנה יפייפיה): לוקחים את העלה, מגלגלים ושמים אותו בפתח האחורי. עלי מזהיר, כי מעבר לרבע שעה הגבר מובהל לבית חולים עם נפיחויות וכאבים...עלי שמע שגם אכילת שורש הדודא טוב לכח הגברא, וכי יש דודא זכרי ונקבי. עלי ממליץ לאכול את פירות הדודא כשהם בשלים (ללא הזרעים שרעילים).











שורש דודא זכר (מימין) והדודא בפריחתו


עלי טוען שהתרופה הטובה ביותר לסרטן היא אכילת מספר עלים טריים של לופית מצויה בפיתה מידי יום (מסתבר כי זה נכון ובמרוקו מדען הוכיח שפקעות לופית מרפאות סרטן). עלי שיבח גם את האספרגוס שצומח עכשיו בכל מקום. אכילתו מסייעת לניקוי דרכי השתן והכליות והיא תרופה מוכחת לילדים עם בעיות של הרטבת לילה. עלי ממליץ לטגן את האספרגוס עם ביצה ובצל וזה מעדן! קוטפים רק את החלק העליון של הצמיחה ואותו אוכלים. את הרקפת הוא משבח שעליה למאכל (כעלי גפן ממולאות) והפקעת משמשת לטיפול בטחורים. לבעיות גב עלי משתמש בשורש שנקרא "רזל" (בערבית) בעל נוזל לבן אותו מורחים מקומית על הגב (מתאים גם לפריצת דיסק). שורש הצלף הקוצני גם מתאים לטיפול בכאבי גב: טוחנים את השורש עם אדמה דקה ומהדקים לגב בבד נקי בו עושים חורים ליציאת חומר המרפא. שורש הצלף מטפל בהצלחה גם בחרשות ועלי ממליץ לשם כך לקחת שן שום, לעשות בה מספר חריצים ולשים באוזן החרשת וזה פותר את הבעייה. עלי הוסיף שגם שמן פיגם מטפל בבעיות שמיעה. עלי מזכיר את קליפת האלון שטובה לטיפול באלקוס ואבקה מעפצי אלון התבור לפצעים. כמעדן הוא ממליץ לקלות את הבלוטים על האש ולהרתיח אותם במים. עלי הזכיר את הכתלה החריפה האהובה והוא מעדיף אותה על פני ה"מרמיה" (מרווה) לטיפול בכאבי בטן. לאחר אכילת דובדבנים, עלי אוסף את מחזיקי הפירות וחולט מהם תה לחיזוק הגוף. הסרפד הכדורי הוא הצמח הטוב ביותר לניקוי הדם וניתן לאכול את הזרעים כשומשום. עלי שיבח את ה"זערור" (עוזרר) שגדל בהרי הלבנון ולו פירות אדומים (ולא צהובים כעוזרר). כאשר עושים תה מהפרחים זוהי תרופה מעולה לבעיות לב. עלי החרחבינה המכחילה נאכלים כסלט וכשהצמח גדל והופף לקוצני משתמשים באבקה נגד הכשות נחשים. עלי הזכיר שרק פעם אחת הוא השתמש בבעל חיים לריפוי (בעקרב), כאשר מטופלת טענה שהיא לא יכולה להירדם. הזכרתי לעלי את שיח אברהם והוא הסכים עמי שהוא טוב לטיפול בבעיות נשים. עלי סיפר על מקרה נדיר בו הטיפול באשה היה לא שגרתי. מספרים, כי אשה שתתה ממי נהר ובטעות בלעה נחש קטן. מרפא עממי תלה אותה הפוך (רגליה מעלה וראשה מטה), התיך "סמנה" (ג'י או חמאה מזוככת הודית) מתחת לראשה והעשן משך את הנחש לצאת החוצה מגופה. מסתבר כי סיפור זה נפוץ במגזר הערבי וזוהה כאמיתי. עלי מספר כי האזוב (זעתר) או זעתר פרסי מטפל באסטמה. להורדת "תלולות" (נקודות חן מוגדלות) ולטיפול ביבלות מסמר, עלי מפיק תרופה משרף הקטלב. עלי ממשיך בסיפוריו, וטוען כי לכל אחד יש תולעת בראש שגורמת לכאבי ראש. לוקחים טיפה מפירות של ירוקת החמור ומטפטלים לכל נחיר, והפלא ופלא, התולעת יוצאת מהראש דרך האף...

שיטה טיפולית מקובלת אצל הערבים היא כוסות רוח. סבא שלי ז"ל (שנפטר בדיוק לפני שנה) נהג לעשות כוסות רוח לטיפול בבעיות גב. עלי מספר, כי לוקחים כוסות מיוחדות קטנות ועדינות, שמים בהן פיסת נייר, מדליקים ושמים על הגוף. האש כובה ויוצרת וואקום שמהדק את הכוס על גבי העור. העור מתנפח ומתחמם ולאחר הסרת הכוס לוקחים תער ,מחטאים אותו באש ועושים שם הקזת דם (בד"כ יוצא דם שחור). לבעיית הרטבה אצל מבוגרים עלי אומר שמשתמשים בעלי הסומק (אוג הבורסקאים) ומקובל גם להשתמש בפירות. עלי מספר, כי ציפורניים ושיער שגוזרים צריכים לקבור באדמה (ביהדות מקפידים לשרוף או לקבור ציפורניים). עלי ממשיך בסיפוריו, וטוען כי אשה אחת שבלעה בטעות ציפורן, בטנה התנפחה והסתבר כי הציפורן גדלה לה בבטן...עלי מוסיף, כי עלי הלחך טובים לטיפול בבעיות חניכיים ומשפשפים איתם את האזור הבעייתי. עלי מספר, כי הוא לא משתמש בקטורות לטיהור והוא מציע לרשום על נייר את הבעייה שרוצים לטהר, לשים את הנייר במים מחוץ לבית בזמן ירח מלא ובבוקר לשטוף עם המים את הבית ומסביב לו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה