המידע בבלוג זה נועד להגביר את המודעות על רפואה טבעית, ואיננו מהווה תחליף לאבחנה או לטיפול רפואי אישי

יום שבת, 2 בינואר 2010

מזון לרפואה

"תן למזון להיות התרופה שלך", אמר היפוקרטס, אבי הרפואה, אשר תיעד למעלה מארבע מאות צמחי תבלין והשימוש בהם לרפואה. עשבי תיבול, תבלינים וחומרים תזונתיים אחרים הם הצורה של הרפואה העתיקה ביותר הידועה לאדם. בעונת החורף ניתן למצוא שפע של צמחי מרפא למאכל בשדה עשירים בוויטמינים ובמינרלים, שעולים על פני הקרקע במרבד ירוק על פני אמא אדמה. באיסוף צמחי בר מכינים סלט עלים בריא להפליא מאוסף מגוון של עלי סרפד, סלק בר, לחך מצוי, שן הארי (שינן עב-שורש או דנדליון באנגלית), כוכבית, חלמית (חובזה) וציפורנית מצרית.

לפני מספר ימים פגשתי באדם מבוגר, אשר מבקש לעצור טרמפ ביישוב. בידו הוא אחז בשקית מלאה בעלים. אבו-סאלים, זהו שמו, והוא מכפר השכן אלינו. גיסתו התאלמנה והוא עוזר לה באיסוף צמחי מרפא למאכל. אבו-סאלים אסף בחורשות של אמירים עלי רקפת ולשון הפר מהן גיסתו מתקינה ממולאים באורז ובשר. הורדנו את אבו-סאלים בביתו בכפר ולמחרת יצאתי לצוד עלים, כדי לבשל לי ארוחה לשבת. לא היה קשה לזהות את המקום ממנו אבו-סאלים אסף את העלים...חורשת אורנים ובה שלל של עלי רקפות, לשון הפר, לוף, שן הארי ואף דודא אחד מצאתי שם. אספתי מספר מועט של עלים מכל שיח של רקפת ולשון הפר (כדי לתת לצמח להתחדש) וחזרתי עם החשיכה.

לשון הפר הסמורה, או "לסאן א-תור", כמו שאבו-סאלים אומר בערבית, מזכירה כשמה בצורת העלים לשון של פר מכוסה בזיפים. העלים הם תרופה מעולה כמאכל לטיפול בכאבי בטן, לבעיות בדרכי השתן ולחיזוק הגוף. כמו כן, העלים בעלי ריר אשר לו תכונות רפואיות (כחלמית וצמחים אחרים ממשפחת החלמיתיים) לטיפול במחלות ריאה והגרון. אפשר ואפילו מומלץ להכין ממולאים מעלי חלמית ולהשתמש באותו המתכון.

מצרכים:
כוס אורז לבן
מים רותחים
עלי בר למילוי
עגבניה אחת
3 לימונים
מלח, פלפל, פפריקה, כמון, כרכום
שמן זית

שמים בקערה את העלים (ללא הפטוטרת שמחוברת לעלה) ושופכים עליהם מים רותחים, כדי לרכך אותם. במקביל, מבשלים חלקית אורז לבן בסיר נפרד ומתבלים אותו במלח ובשאר התבלינים. כשהאורז רך למחצה, מעבירים אותו לקערה נפרדת. לוקחים כל עלה ופורסים אותו כשצידו העליון כלפי מטה. ממלאים עם כפית של אורז וסוגרים אותו בקיפול "מעטפה". סיר נפרד משמנים עם שמן זית, ופורסים עגבניות בתחתית ומעליהן מסדרים את הממולאים צפוף אחד ליד השני ופורסים לימונים ממעל. מניחים צלחת עמידה לחום הפוכה על הממולאים (כדי שלא יצופו) ושופכים כ-1-2 כוסות מים עד כיסוי הממולאים בתוספת מיץ משני לימונים טריים. סוגרים עם מכסה, מביאים לרתיחה ומבשלים על אש קטנה כחצי שעה לפחות עד שהממולאים מוכנים.

לבריאות ובתאבון!!!




2 תגובות:

  1. נראה מעולה !! תשאירי ביס

    יגאל

    השבמחק
  2. זה באמת נראה טוב! אני אנסה להכין את המתכון לארוחת ערב. לי יש מתכון מעולה לפיצה ואני אשמח לחלוק אותו - פיצה של שגב.

    השבמחק